S nami ušetríš! Nakúp na www.GafaAuto.sk v košíku zadaj kód GARAGE a získaš zľavu 10% na celý tvoj nákup!

4 časté zlozvyky pri turbo motoroch. Na toto si dávaj pozor!

Turbo – autosúčiastka, ktorá premieňa vzduch na šťastie bola kedysi výsadou najmä drahších športových áut. Rýchla modernizácia a snaha čo najvýraznejšie znížiť množstvo automobilmi vyprodukovaných emisií sú výsledkom toho, že dnes už je turbodúchadlo súčasťou takmer každého agregátu. Dôvodom je postupné znižovanie objemu valcov a priamo úmerne s tým aj množstva emisií, no zároveň snaha o zachovanie dostatočného výkonu motora.

Agregáty tohto typu sú čo sa týka technickej a konštrukčnej stránky o niečo zložitejšie. Akákoľvek porucha môže viesť k finančne náročným opravám a preto je potrebná ich pravidelná preventívna údržba. Dôležité je tiež vyvarovať sa zlozvykom, ktoré sú pre množstvo šoférov úplne bežné:

Záťaž studeného motora

Prílišné zaťažovanie studeného motora môže spôsobiť fatálne poškodenie turbodúchadla a dôvod je jednoduchý. Studený olej určený na jeho mazanie nemá v nízkej teplote dostatočné mazacie účinky. Nezačínajte jazdu plynom na podlahe, ale dajte motoru dostatok času na dosiahnutie prevádzkových teplôt. Jedno upozornenie: to že je zohriata chladiaca kvapalina, neznamená že je zohriaty aj olej.

Jazda v nízkych otáčkach

Pri predbiehaní alebo inej potrebe náhleho zvýšenia rýchlosti vozidla je potrebné si uvedomiť, v akých otáčkach sa momentálne motor nachádza. Jazda v nízkych otáčkach je všeobecne vhodná pre bežné šetrenie pohonných hmôt, no pre dupnutie pedálu na podlahu vhodná určite nie je. Riadiaca jednotka zvýši prívod paliva do motora, no prívod vzduchu zostane príliš nízky. Tým vzniká bohatá zmes, ktorá nepriaznivo vplýva na efektivitu motora a jej predčasné zapálenie môže spôsobiť vážne poškodenie. Takéto problémy sa môžu objavovať najmä pri starých motoroch, väčšina nových je pred podobným rizikom poškodenia chránená elektronicky. Každá náhla potreba zvýšenia rýchlosti by teda mala byť sprevádzaná podradením na nižší prevodový stupeň.

Tankovanie lacného paliva

Aj lacné nekvalitné palivo je častým dôvodom fatálneho zlyhania motora a to najmä v prípadoch, keď má daný motor predpísané minimálne oktánové číslo paliva. Niektoré hnacie agregáty s predpísaným minimálnym oktánovým číslom 98, sú dlhodobo kŕmené bežnou 95-kou. Niektorí lovci nízkych cien ale dokážu zájsť ešte ďalej a kvôli pár ušetreným centom sú schopní natankovať v zahraničí kadečo, s ešte nižším oktánovým číslom ako 95. Takéto šetrenie ani zďaleka nepokryje servisné náklady.

Okamžité vypnutie motora

Možno ste si už všimli niektorého z majiteľov auta s turbo motorom, ako po zaparkovaní nechá ešte zopár sekúnd motor bežať. Je to dôležitý krok pre predĺženie živostnosti turbodúchadla. Takzvané dochladzovanie zabraňuje pripaľovaniu oleja, ktorý sa nachádza v blízkosti turba. V prípade, že sa tak stane, zhoršujú sa mazacie účinky turba, čo z dlhodobého hľadiska vedie k jeho poškodeniu.

 

Pozri si náš e-shop:

Foto obrazy

Fotoobraz Ken Block 43

Zanechaj nám svoj e-mail a buď vždy informovaný o aktuálnych novinkách: