Motorový olej je bezpochyby jednou z najdôležitejších prevádzkových kvapalín vo vozidle. Jeho výmena pre hladký a bezchybný chod motora sa stala nevyhnutným rituálom každého majiteľa auta. Časy, kedy sa olej musel meniť do každých 5000km sú už dávno preč a súčasná ponuka týchto mazív je za pomoci modernejších technológií výroby znateľne kvalitnejšia ako kedysi. Interval sa teda posunul na 7,500 / 10 000 / 15 000km. Výrobcovia olejov s označením „long life“ dokonca hovoria až o 30 000 kilometroch. Nič však nepokazíte tým, pokiaľ budete meniť olej častejšie ako uvádza jeho etiketa. Čo sa ale môže stať v prípade, že olej dlhodobo nevymeníte?
Začína sa to postupnými príznakmi jeho „opotrebenia“ – to znamená, že používaný olej časom stráca svoje pôvodné vlastnosti. Tmavá farba oleja ešte nemusí znamenať problém. Je úplne bežné že olej použitý v motore aj po krátkom čase zmení svoju farbu. Problém nastáva, až keď začne byť hlučnejší motor a to buď neustále alebo len pri nižších teplotách. V takomto prípade odporúčame najskôr skontrolovať jeho hladinu. Cvakanie motora sa môže objaviť aj keď je olej v poriadku, no je ho nedostatok. Logicky by malo nasledovať doplnenie oleja, prípadne vypustenie jeho zvyšku a použitie nového. Ak je oleja dostatok a motor aj tak vydáva kovový zvuk, výmena by mala byť bezodkladná.
Ďalším príznakom je zápach a výrazné výfukové splodiny. Najmä na nových vozidlá vďaka modernému dizajnu motorov a katalyzátorov takmer nevidno splodiny vychádzajúce z výfuku. Ideálne fungujúci motor by nemal dym vytvárať vôbec. Pokiaľ však spozorujete čierny dym, malo by to byť varovaním, že niečo nie je v poriadku. Môže ísť o starý olej, poškodené piestne krúžky alebo iný špecifický problém. Biely „dym“ vychádzajúci z výfuku je zväčša iba para z nahromadenej vlhkosti.
Najzávažnejším príznakom je znížený výkon motora. Starý motorový olej obsahuje množstvo čiastočiek sadze a pilín, ktoré upchávajú nie len olejový filter, ale tiež olejové kanáliky a znižujú tým pohyblivosť jednotlivých komponentov agregátu. V tomto prípade už pravdepodobne pomôže len jeho kompletné rozobratie a vyčistenie. Rovnako tak to bolo aj s motorom na priloženej fotografii. Majiteľ najazdil so svojim Audi bez výmeny oleja až neuveriteľných 135 000 kilometrov! Výmena oleja, ktorá by v servise stála zopár desiatok eur a doma v garáži ani nie polovicu sa decentne predražila. Tento motor bol zrelý už len na generálnu opravu, ktorej cena by s najväčšou pravdepodobnosťou presiahla cenu auta. Preto nezanedbávajte výmenu oleja a pri kúpe jazdenky, nech vás predajca presviedča akokoľvek, vymeňte spolu s rozvodovou sadou a komponentami zapaľovacieho systému aj olej a olejový filter.