čo kontroluju na stk

Čo technici kontrolujú na STK? Tieto časti auta pripravte na kontrolu:

Ako často sa vykonáva STK?

V dnešom článku sa zameriame na kontrolu technického stavu vozidiel kategórie M1 – teda osobné vozidlá. Ako často je nutné absolvovať STK? Nové vozidlá: Prvá STK sa vykonáva po 4 rokoch od prvej evidencie vozidla, potom každé 2 roky, pokiaľ to posledná kontrola neurčila inak. V prípade starších vozidiel môže byť overenie o absolvovaní technickej ale emisnej kontroly udelené na skrátené obdobie, teda 1 rok.

Čo kontrolujú na STK / EK?

Na Slovensku sa pri technickej kontrole vozidiel (STK) vykonáva podrobná kontrola viacerých technických a bezpečnostných aspektov vozidla s cieľom zabezpečiť, že vozidlo spĺňa požadované normy a je bezpečné pre prevádzku na verejných komunikáciách. Táto kontrola je nevyhnutná na minimalizovanie rizika nehôd spôsobených technickými chybami a na ochranu životného prostredia pred nadmerným znečistením. Kontrola sa zameriava na nasledujúce oblasti:

Karoséria: Stav karosérie, hrdza, poškodenia, výčnelky alebo nebezpečné prvky.

Svetlá a osvetlenie: Funkčnosť, správne nastavenie, intenzita a typ žiaroviek.

Spätné zrkadlá: Funkčnosť, uchytenie, poškodenie.

Sklo: Stav čelného, bočných a zadného skla (praskliny, poškodenia).

ŠPZ: Čitateľnosť, správne uchytenie, osvetlenie.

Nápravy: Stav a pevnosť uchytenia, vôľa.

Tlmiče: Účinnosť a stav tlmenia.

Kolesá a pneumatiky: Dezén, poškodenia, rovnaký typ a rozmer pneumatík na jednej náprave.

Brzdy: Účinnosť a rovnomernosť brzdného účinku na všetkých kolesách, funkcia ručnej brzdy.

Motor: Hlučnosť, netesnosti, úniky kvapalín.

Výfukový systém: Stav, hlučnosť, prítomnosť a funkcia katalyzátora alebo filtra pevných častíc.

Emisie: Hladina výfukových plynov (CO, NOx, dymivosť naftových motorov).

Bezpečnostné pásy: Funkčnosť, poškodenia.

Airbagy: Ak je nimi vozidlo vybavené, ich kontrolka musí fungovať správne.

Prístrojová doska: Kontrolky (ABS, ESP, motor), správna funkcia ukazovateľov.

Klakson: Funkčnosť.

Ak vozidlo obsahuje moderné systémy ako ABS, ESP alebo kontrolu trakcie, ich správna funkčnosť sa overuje.

Prevádzková brzda: Brzdný účinok a rovnomernosť na oboch stranách.

Parkovacia brzda: Účinnosť.
Stav brzdových kotúčov, bubnov a hadičiek.

Kontrola korózie, poškodenia a pevnosti konštrukcie.

Stierače a ostrekovače: Funkčnosť a stav.

Zadný a bočný výhľad: Viditeľnosť a čitateľnosť.

Hladina kvapalín: Brzdová kvapalina, chladiaca kvapalina, olejové úniky.

Prítomnosť a stav povinnej výbavy: výstražný trojuholník, lekárnička, reflexná vesta, rezervné koleso alebo sada na opravu pneumatík.

Lekárnička po expirácii

Od 1. novembra 2019 vstúpila do platnosti novela Ministerstva dopravy Slovenskej republiky, ktorá zaviedla zmenu týkajúcu sa používania autolekárničiek. Podľa tohto nového predpisu môžu vodiči používať autolekárničku aj po uplynutí jej dátumu exspirácie, ak spĺňa dve základné podmienky: jej obsah musí byť úplný a nesmie byť nijakým spôsobom použitý.

Rezervné koleso

Časť povinnej výbavy, ktorá zahŕňa rezervné koleso, kľúč na jeho výmenu a zdvihák, nemusíte vo vozidle mať, ak je vaše auto vybavené modernými riešeniami na riešenie defektov. Tieto riešenia zahŕňajú predovšetkým tzv. run-flat pneumatiky, ktoré umožňujú pokračovať v jazde aj po prepichnutí alebo čiastočnej strate tlaku, alebo iný bezdemontážny systém na riešenie daného problému s pneumatikou.

Čo ak auto neprejde kontrolou STK?

V prípadne neúspešného absolvovania sa vozidlo stáva technicky nespôsobilým. Je potrebné dostať ho do požadovaného technického stavu a kontrolu opakovať. V opačnom prípade:

Pokuta od polície:
Ak ťa zastaví polícia a tvoje vozidlo nemá platnú STK, hrozí ti pokuta. Výška pokuty na Slovensku sa pohybuje v rozmedzí približne 165 eur (ak je STK viac ako 30 dní po platnosti).

Technická nespôsobilosť vozidla:
Vozidlo bez platnej STK sa považuje za technicky nespôsobilé na prevádzku. V extrémnych prípadoch ti môže byť odobratý technický preukaz alebo tabuľka s evidenčným číslom (ŠPZ).

Neplatné poistenie pri nehode:
Ak spôsobíš dopravnú nehodu s vozidlom bez platnej STK, poisťovňa ti môže odmietnuť preplatiť škody alebo môže žiadať úhradu vrátiť cez regresné konanie.

Vyššie riziko ďalších pokút:
Ak tvoje vozidlo nemá STK, môže ťa zaznamenať aj kamera na cestách, ktorá kontroluje platnosť STK a EK (emisnej kontroly). Na základe toho ti môže byť pokuta zaslaná automaticky poštou.

Predĺžené sankcie za dlhodobo neplatnú STK:
Ak vozidlo nemá STK dlhšie obdobie, môže byť vyradené z evidencie vozidiel a musíš ho následne nanovo registrovať, čo je nákladné a časovo náročné.

E-SHOP

HRNČEKY

VANKÚŠE

VAKY

NÁRAMKY

KĽÚČENKY

FOTO OBRAZY

AUTOKOZMETIKA

NÁLEPKY

TRIČKÁ

DARČEKY

NAJNOVŠIE ČLÁNKY