Legendárne Bugatti EB110 oslavuje svoje 30. narodeniny

Automobilka Bugatti dnes patrí k špičke, čo sa týka výroby super športových áut. Zámerom spoločnosti je vyrábať vozidlá prekonávajúce rýchlostné limity, no zároveň ich majiteľom dopriať patričný luxus. Legendárny model EB110, ktorý v deväťdesiatych rokoch očaril svet, oslávi v tomto roku 30. výročie svojho predstavenia. Povedzme si o ňom niečo viac:

Jedná sa o prvý vyrobený model novozaloženej spoločnosti Bugatti Automobili SpA, ktorá svoju prevádzku spustila v roku 1989. Dva roky predtým totiž získal práva značky Bugatti finanční maklér Romano Artioli. Ten spiaceho fénixa z roku 1956 opäť prebral k životu a v deň 110. výročia narodenia zakladateľa Ettore Bugattiho predstavil novinku v podobe EB110 na zámku vo Versailles.
Karoséria
Elegantnú, no zároveň agresívnu karosériu vozidla navrhol turínsky dizajnér Marcello Gandini, ktorého preslávili tiež návrhy ako Lamborghini Countach, Lamborghini Miura či Lancia Stratos. Pri kreslení nezabudol ani na dvere otvárajúce sa dohora. Vozidlo rovnako disponovalo technológiou zvýšenia prítlaku na zadné kolesá vďaka automaticky výsuvnému spoileru. Dizajn predného nárazníka je pre značku Bugatti typický, preto je v rôznych podobách používaný aj pri dnešných modeloch. Čo sa týka podvozku, ten vyvinula spoločnosť Aérospatiale. Je vyrobený prevažne z uhlíkových vlákien a hliníku. Existuje dokonca 5 prototypov, ktoré majú celý podvozok hliníkový.
Pohon
O pohon tohto superšportu sa staral 3,5 litrový, štyrmi turbodúchadlami preplňaný dvanásťvalec do V, uložený pred zadnou nápravou. Motor verzie EB110 GT poskytoval výkon slušných 560 konských síl a maximálny krútiaci moment 611Nm pri 4200 otáčkach za minútu. Motor verzie EB110 SS zo seba dokázal vytlačiť ešte o niečo viac – 611 koní a maximálny točivý moment 650Nm pri 4200 otáčkach. Jediným rozdielom v týchto motoroch bol plniaci tlak. Výkon motora bol na všetky kolesá prenášaný šesťstupňovou prevodovkou. Ako rýchlo to dali obe verzie z 0 na 100 km/h?
„Slabšia“ verzia s výkonom 411 kW dokázala zrýchliť z 0 na 100km/h za približne 3,5 sekundy a ručička tachometra sa zastavila až na rýchlosti 342 km/h. Druhá verzia SS s výkonom 450 kW to zvládla za 3,3 sekundy a maximálna rýchlosť jemne presiahla 350 km/h. Priemerná spotreba paliva oboch motorov sa pohybovala okolo 27 – 30 litrov na 100 kilometrov, no pri dosiahnutí maximálnej rýchlosti si Bugatti dokázalo zobrať približne 1 liter benzínu na každý kilometer.
Verzia Dauer
V roku 1995 automobilka Bugatti Automobili SpA s 300 exemplármi na konte svoju výrobu zastavuje. O dva roky neskôr odkupuje konkurznú podstatu Jochen Dauer, čím získava množstvo vozidiel v poslednej fáze výroby. Práva na značku Bugatti však medzitým získal koncern Volkswagen, preto boli ďalšie vyrobené / dokončené kusy pomenované Dauer EB 110 SS. Prvý model s týmto názvom bol predstavený v roku 2001 v Monaku, no určený bol výhradne pre severoamerický trh.

Pozri si náš e-shop:

Foto obrazy

Fotoobraz Ken Block 43

Zanechaj nám svoj e-mail a buď vždy informovaný o aktuálnych novinkách: