Prečo motor žerie olej

Motor žerie olej - čo môže byť príčinou?

Olej je jednou z najdôležitejších prevádzkových kvapalín, potrebnou pre správny chod motora a priamo úmerná tomu by mala byť aj starostlivosť oň. Občas ale ani pravidelná výmena nedokáže nezabrániť jeho strate v motore a preto sa dnes pozrieme na najčastejšie príčiny úniku, alebo aj spotreby motorového oleja. Rovnako si povieme niečo o prevencii pred možnými problémami a začať tak môžeme práve spomenutou údržbou:

Interval výmeny motorového oleja

Motorový olej obsahuje množstvo prísad pre dosiahnutie jeho požadovaných vlastností. Tie sa však časom vplyvom tlaku, teploty, namáhania a pohlcovania rôznych nečistôt strácajú. Okrem mazania je olej tiež dôležitý pre ochladzovanie motora a v neposlednom rade zabraňuje jeho korózii. Pravidelná výmena sa tak stáva nevyhnutným krokom pre udržanie agregátu v správnej kondícii. Aký by mal byť interval výmeny? Priemerný interval výmeny minerálnych olejov je udávaný na 12 000 – 15 000 km a 15 000 – 17 000 pre syntetické motorové oleje. Absolútne nič sa nestane, pokiaľ tento interval skrátite a budete meniť olej častejšie. Niektorí výrobcovia ponúkajú takzvané LONG LIFE oleje, s intervalom výmeny až 20 000 – 30 000km. Takéto možnosti mechanici vo všeobecnosti neodporúčajú, pretože čím dlhšie olej v motore pôsobí, tým vyššia je jeho kyslosť – práve tá spôsobuje vnútornú koróziu.

Svieti kontrolka oleja

Ak sa raz rozsvieti kontrolka oleja, viete že niečo nie je v úplnom poriadku. Prvoradé je okamžité odstavenie vozidla a vypnutie motora, aby neprišlo k jeho poškodeniu. Častejšou príčinou tohto upozornenia je nízka hladina a s tým spojený nedostatočný tlak oleja. Obidva prípady spôsobujú rýchle prehrievanie agregátu, ktoré môže viesť až k jeho úplnému zadretiu. Kam sa olej stratil?

Zdroj: samooprava
Olej vyteká z motora

Únik oleja mimo motorového priestoru je tiež častým dôvodom jeho miznutia. Vďaka fľakom, ktoré za sebou auto zanecháva je ale skôr odhaliteľný. Hlavnou príčinou je väčšinou staré tesnenie, ktoré už svoju funkciu dávno neplní, prípadne vysoký tlak oleja. Rovnako sa prejavuje vytláčaním oleja von z agregátu cez rôzne tesnenia a jedným z jeho častých príznakov je zdeformovaný olejový filter, ktorý možno vizuálne skontrolovať. Príčina bude pravdepodobne v regulačnom ventile tlaku oleja, pretože pri jeho zaseknutí alebo nadmernom zanesení stráca schopnosť prenášať prebytočný olej z čerpadla späť do olejovej vane. V skratke to znamená, že olejové čerpadlo tlačí viac oleja, ktorý nemá kam ale nemá kam uniknúť. Aj takáto banalita môže viesť k poškodeniu motora a to tým, že zatiaľ čo vytvára tlak na jednej strane, na druhej strane stráca potrebný tlak pre správne mazanie v mazacej sústave.

Motor spaľuje olej

S prienikom oleja do spaľovacieho priestoru má skúseností hádam každý z nás. Aj keď tento problém je pripisovaný najmä starým vozidlám, nie je to tak úplne pravda. Aj niektoré moderné autá schádzajú z výrobnej linky s tým, že spotreba oleja je u nich považovaná za normálnu. Preto sa zameriame na tie, ktoré pôvodne spotrebou netrpeli vôbec, alebo sa v poslednom čase výrazne zvýšila. Príčinou sú piestne krúžky, ktorých hlavnou úlohou je oddelenie spaľovacieho priestoru od kľukovej skrine tým, že vymedzujú priestor medzi piestom a valcom. Na každom pieste sa nachádzajú 2 až 3 krúžky, ktorých dlhoročné trenie a vysoká teplota prispievajú k ich postupnému znehodnoteniu. Ako stierací, rovnako aj tesniaci krúžok stráca svoju funkciu a v najhorších prípadoch môže dôjsť až k ich prasknutiu, čím automaticky dochádza k poškodeniu steny valca. Hoci samotná výmena krúžkov je prácou na zopár minút, dostať sa k nim je už o niečo zložitejšie. Servisy si za to účtujú značnú sumu, preto sa väčšina majiteľov takýto žrútov s problémom signalizovaným modrým dymom zmieri, prípadne vymení auto.

Mechanické poškodenie motora

Pokiaľ vám trčí piest z bloku motora, nelámal by som si hlavu nad tým, kde mi uniká olej. Mechanické poškodenie ale nemusí znamenať dieru ako noha a môže byť tam malých rozmerov, že ho možno len s ťažkosťami odhaliť. Medzi najčastejšie patria opotrebené alebo inak poškodené piesty, vložky valca, poškodená olejová vaňa či opotrebenie ložísk turbodúchadla.

Nízky tlak motorového oleja

Nízky tlak oleja nemusí byť spôsobený iba jeho nedostatkom a jeho príčina sa môže ukrývať aj tu: zapchatý olejový filter, sú opotrebené ložiská kľukového hriadeľa, je zapchaté sitko v prívode motorového oleja, je poškodené čerpadlo, je otvorený regulačný ventil tlaku oleja pri nízkych otáčkach motora, je prasknuté alebo nejakým iným spôsobom poškodené sacie potrubie oleja.

Zhrnutie

Na záver treba povedať, že strata oleja je tak široká téma, ktorá s odhaľovaním danej príčiny môže prinášať rôzne prekvapenia. Opísali sme vám základné problémy, ktoré sa bežne v spojitosti s touto témou objavujú a pokiaľ nič z toho nešpecifikuje váš problém, je potrebné proste hľadať. Prvým a tiež základným bodom prevencie voči podobným problémom je pravidelná výmena oleja. Je síce pekné, že ten váš má už cez 50 000km a auto stále ide, no treba myslieť na následky v podobe zapchatých mazacích kanálikov. Kupujte kvalitné motorové oleje, používajte predpísané motorové oleje, nejedzte žltý sneh a hlavne nezabúdajte s výmenou oleja vymeniť aj filter.

E-SHOP

HRNČEKY

VANKÚŠE

VAKY

NÁRAMKY

KĽÚČENKY

FOTO OBRAZY

AUTOKOZMETIKA

NÁLEPKY

TRIČKÁ

DARČEKY

NAJNOVŠIE ČLÁNKY