10 tipov, ako predĺžiť životnosť vášho motora
Či už ste vlastníkom staršieho alebo novšieho auta, prioritou pre jeho dlhodobú funkčnosť, je správna a dostatočná starostlivosť o jeho motor. Dnes sa pozrieme na 10 základných faktorov, ktoré majú na agregát významný vplyv a dokážu tak ovplyvniť dĺžku jeho životnosti.
1. Servis ihneď po kúpe
Ak kupujete jazdené vozidlo a majiteľ Vám o jeho predchádzajúcom servise narozprával čokoľvek, preventívnou výmenou základných komponentov nič nepokazíte. Diely zapaľovacieho či sacieho systému, prevádzkové kvapaliny, ale aj dôležité časti rozvodov sa stávajú častým cieľom klamlivých informácií. Neraz sa stalo, že bola takáto činnosť podložená nálepkou v priestore motora, no reálny servisný zásah v minulosti vykonaný nebol.
2. Tankovanie kvalitného paliva
Nie len z dôvodu neustále rastúcich cien pohonných hmôt sa množstvo majiteľov motorových vozidiel uchyľuje k výhodnejšiemu, zato riskantnému tankovaniu lacných, pochybných palív. Netreba zabúdať na fakt, že väčšina cenovo výhodných palív neobsahuje dostatočné množstvo aditív, ktoré zohrávajú hlavnú úlohu v údržbe čistoty motora. Dlhodobé používanie takýchto palív vedie k usádzaniu nečistôt nie len v motore, ale v celom palivovom systéme.
3. Kontrola prevádzkových kvapalín
Dostatočná hladina prevádzkových kvapalín je pre dlhú životnosť motora jedným z najpodstatnejších faktorov. Každá jedna z nich má v motore svoj špecifický význam a ich nedostatok môže postupne viesť až k zadretiu motora. Nemusí sa tak stať okamžite, avšak vysoká teplota vznikajúca dôsledkom ich absencie, pomaly znehodnocuje rôzne priľahlé tesnenia a v dôsledku ich oslabenej funkcie sa už čoskoro začnú prejavovať prvé komplikácie.
4. Pravidelná výmena rozvodov
Pretrhnutie rozvodového remeňa vedie k fatálnemu poškodeniu agregátu. Aj napriek tomu sa nájde množstvo šoférov, ktorí jeho výmenu odkladajú z dôvodu finančnej náročnosti servisného zásahu. Hoci skutočne výmena rozvodovej sady nepatrí k tým najlacnejším, je potrebné si porovnať veľkosť investície, až skutočne príde k ich poškodeniu. Vo väčšine prípadov sa zdá byť výhodnejšie začať zháňať druhý motor.
5. Prevádzková teplota motora
Dosiahnutie prevádzkovej teploty motora je základom každej jazdy. Je potrebná k správnej funkcii mazív, ktoré zabezpečujú jeho hladký chod. Preto by v prípade príliš nízkej teploty nemal byť agregát vystavený vysokej námahe. Rovnako nebezpečná dokáže byť aj vysoká teplota, ktorú môže zapríčiniť nedostatočné chladenie, prípadne nízka hladina prevádzkových kvapalín. V takomto prípade dôjde k pripaľovaniu motorového oleja na pohyblivých častiach motora.
6. Pravidelná výmena filtrov
Filtrácia vzduchu, paliva aj oleja musí byť pre správny chod motora bezchybná. Vzduchový, palivový aj mazací systém pracujú neustále, preto je potrebné zabezpečiť im bezproblémový prietok. Výmena jednotlivých filtrov na pravidelnej báze zabezpečuje dostatočnú cirkuláciu oleja v mazacej sústave a dostatočný prísun vzduchu a paliva do spaľovacieho priestoru motora.
7. Kontrola funkčnosti senzorov
Overovanie funkčnosti jednotlivých senzorov merajúcich hodnoty je často krát zanedbávaným krokom pri bežnej servisnej prehliadke. Hodnoty namerané týmito senzormi sú však odosielané do riadiacej jednotky, ktorá na základe nich vypočítava a nastavuje chod motora. V prípade, keď sú ale hodnoty namerané senzormi nesprávne, rovnako nesprávne bude tiež nastavenia chodu motora riadiacou jednotkou. V konečnom dôsledku to môže priniesť napríklad spaľovanie bohatej zmesi.
8. Kontrola zapaľovacieho systému
Obyčajná výmena sviečok niekedy stačiť nemusí. Na zapaľovací systém je potrebné pozerať sa ako na celok a v prípade vykonávania pravidelných servisných opráv preveriť, či je každý z komponentov tohto systému v stopercentnom poriadku. Poškodenie niektorého z jednotlivých dielov systému vedie k vynechávaniu práce valca, čo má za následok nepravidelný chod motora.
9. Pravidelná výmena oleja
Nie len kontrola hladiny, ale aj pravidelná výmena motorového oleja je alfou a omegou dlhej životnosti motora. Primárne vlastnosti oleja, teda mazanie a zabraňovanie vnútornej korózii časom degradujú a z oleja sa stáva akási bezvýznamná tekutina. Navyše sa v ňom za dobu jeho používania nahromadilo množstvo nečistôt, ktoré môžu postupne upchávať olejové kanáliky. To by mohlo znamenať obrovský problém s mazaním a odvádzaním tepla v prípade neskoršej výmeny.
10. Agresívna jazda
Častou jazdou na hranici maximálnych otáčok motor trpí, to nie je žiadnou novinkou. Okrem toho, že dochádza k rýchlejšej degradácii vlastností prevádzkových kvapalín, namáhané sú najmä pohyblivé mechanické diely či rôzne tesnenia. Nebezpečnou sa stáva vysoká teplota tvorená práve nadmernou prácou motora, čím môže dôjsť až k zadretiu motora. Treba na to myslieť vždy, keď sa rozhodnete vyhnať otáčkomer do červených čísel.
Zanechaj nám svoj e-mail a buď vždy informovaný o aktuálnych novinkách: