Toto je 18 faktorov, ktoré nenápadne zvyšujú spotrebu paliva!

Len malá hŕstka ľudí sa pri výbere nového auta, ale taktiež jazdeného auta nezaoberá údajom o priemernej spotrebe paliva. Áno, práve toto číslo je ešte stále jedným z najhlavnejších faktorov pri voľbe svojho budúceho auta. Nie všetko je však o číslach na papieri a priemerná spotreba môže byť výrazne ovplyvnená ako štýlom jazdy, tak aj vonkajšími vplyvmi či stavom vozidla. Toto sú tie najčastejšie príčiny zvýšenej spotreby paliva:

Chybný medzikus:

Alebo teda inak povedané nesprávny či až agresívny štýl jazdy. Zbytočné a časté hnanie motora do vysokých otáčok, jazda na nesprávne zvolenom rýchlostnom stupni, rýchle vyštartovanie zo zelenej na semafore k ďalšiemu semaforu kde sa situácia opakuje. To je zárukou zvýšenej spotreby aj bez pričinenia sa okolitých faktorov. Priemerka sa ani zďaleka nepriblíži číslam na papieri, pokiaľ samotná jazda nie je hladká a motor je často krát vystavovaný zbytočnej záťaži.

Prevážanie zbytočného nákladu:

A tým nemyslíme frajerku. Jedná sa skôr o veci, ktoré vo vozidle nie sú potrebné ale väčšina z nás je príliš lenivá ich odniesť domov alebo vyhodiť. Všeobecne sa hovorí o priemernom náraste spotreby od 2-5% pri každých 40 kilogramoch prebytočnej záťaže, pretože motor musí vykonávať viac práce pre dosiahnutie požadovaného výkonu. Aj občasné upratanie interiéru a hlavne kufra ti v konečnom dôsledku dokáže ušetriť peniaze.

Otvorené okná pri vyššej rýchlosti:

Aj zníženie plynulosti obtekania vzduchu vie zvýšiť cenu tankovania. Takto zhoršená aerodynamika si začína vyberať svoju daň najmä v rýchlosti nad 80km/h a jej zvyšovaním rovnako úmerne narastá aj odpor vzduchu. Netýka sa to však len otvorených okien. Rovnaký efekt vedia zabezpečiť tiež rôzne doplnky na karosérii alebo strešný nosič. Pokiaľ na streche nič neprevážate, je dobré ho demontovať.

Používanie klimatizácie:

Klimatizácia je jedným z najväčších žrútov energie vo vozidle, preto by tomu aj jej používanie mohlo zodpovedať. V prvom rade je podstatné pri jej používaní neotvárať okná a tiež nerobiť teplotný rozdiel medzi vonkajším vzduchom a vzduchom v interiéri vozidla 20 stupňov. Ideálnych je tak 7 a na škodu nie je ani raz za čas pri vychladenom interiéri dať klimatizácii vydýchnuť.

Podhustené pneumatiky:

Správne nafúkané pneumatiky majú svoje opodstatnenie nie len v kvalite jazdných vlastností. Ich nedostatočný tlak zapríčiňuje vyšší valivý odpor čo logicky dynamike jazdy neprospieva. Opäť je potrebné viac dupať na plynový pedál pre dosiahnutie požadovanej rýchlosti a po jeho uvoľnení dochádza k nechcenému spomaľovaniu vozidla.

Zlá geometria:

Následky nesprávnej geometrie náprav možno zhrnúť veľmi podobne ako v prípade podhustených pneumatík. Podľa úrovne závažnosti tohto problému však možno hovoriť o zvýšenej spotrebe paliva až o 10%. Navyše tým výrazne trpia pneumatiky, preto je dobré geometriu z času na čas kontrolovať.

Zbytočne naštartovaný motor:

Kto by to povedal že príčinou spotreby je naštartovaný motor. Tu sa skôr jedná o situácie, kedy na parkovisku niekoho čakáme, stojíme na železničnom priecestí a namiesto toho aby sme motor vypli, ho zopár minút necháme bežať. Pri zohrievaní v zimnom období alebo dochladzovaní turbodúchadla je to síce potrebné, ale ani to netreba príliš preháňať.

Viskozita motorového oleja:

Správne, aj použitie nesprávneho oleja môže mať negatívny vplyv na priemernú spotrebu. Hoci sa bavíme o minimálnych hodnotách navýšenia, spôsobených nežiadúcimi mechanickými stratami, je všeobecne odporúčané používať predpísaný motorový olej.

Znížený prísun vzduchu:

Čistota vzduchového filtra zohráva významnú rolu pre správny a hladký chod motora. Aj keď sa jedná o problém, ktorý možno odstrániť za pár minút, väčšina šoférov výmenu alebo vyčistenie filtra proste ignoruje. Odmenou im je ako spomínané navýšenie priemernej spotreby, tak aj pokles výkonu.

Poškodená váha vzduchu:

Predošlý bod korešponduje tiež s poškodenou váhou vzduchu. Tá sa prejavuje najmä problémovým štartovaním, nízkymi alebo naopak vysokými otáčkami na voľnobehu, poskakovaním pri akcelerácii, alebo úplným zhasínaním motora. V prípade vzniku takéhoto problému je potrebné váhu vymeniť.

Poškodenie brzdového systému:

Brzdová sústava je hlavným bezpečnostným prvkom každého vozidla a preto by mala byť v dokonalej kondícii. Na spotrebu paliva môže negatívne vplývať vtedy, keď sa sa brzdové platničky nevrátia do pôvodnej polohy, ale zostávajú v neustálom kontakte s kotúčom. Vtedy okrem vyššej spotreby hrozí riziko prehriatia bŕzd, takže túto situáciu určite netreba podceňovať a chybné komponenty by mali byť čím skôr vymenené.

Poškodenie častí podvozku:

Aj ťažší chod niektorých časti podvozku dokáže byť príčinou nadbytočnej spotreby. Zväčša sa jedná o poškodenie ložiska alebo homokinetického kĺbu, ktorých rezignáciu však možno odhaliť už sluchom. Výmena týchto dielov by mala byť samozrejmosťou už len z bezpečnostných dôvodov.

Lambda sonda:

Hoci má lambda sonda slúžiť na to, aby motor pracoval hospodárnejšie, práve jej poškodenie alebo zlyhanie funkcie spôsobuje úplne opačný efekt. Vďaka nánosom, ktoré sa v senzore zachytávajú, sa môžu riadiacej jednotke dostávať nesprávne údaje merania a tá na základe toho mylne upraví pomer vzduchu a paliva na nesprávne hodnoty. Tento problém sa objavuje veľmi často a riešením je výmena daného dielu (pri niektorých motoroch oboch dielov).

Chyba zapaľovacieho systému:

Vynechávanie zapaľovania patrí rovnako k veľmi častým problémom so zvýšenou spotrebou paliva. Vo väčšine prípadov sa jedná o zanesené zapaľovacie sviečky, poškodenie obalu cievky alebo tiež kabeláže vedúcej k cievkam. Takýto problém možno len dočasne vyriešiť očistením sviečok alebo použitím kusu izolačnej pásky na príslušné časti, no potreba výmeny na seba nenechá dlho čakať.

Upchatý filter pevných častíc:

Jedným z hlavných prejavov upchatého filtra pevných častíc je výrazné zníženie výkonu a nárast spotreby. Jedná sa o veľmi problematický komponent, ktorému škodia najmä krátke trasy a nízke otáčky. Servis alebo samotná výmena patrí k finančne náročným zásahom a v prípade niektorých vozidiel môže ísť až o tisíce eur. Vozidlá disponujúce filtrom pevných častíc sú priam predurčené na dlhé cesty, ideálne v diaľničných rýchlostiach.

Poškodený motor:

Poškodenie niektorej časti motora dokáže narobiť poriadny vrásky na čele. A aj keď sa nám na prvý pohľad možno zdá že je všetko v poriadku, o opaku nás môže presvedčiť práve zvýšenie priemernej spotreby. Opotrebené piestne krúžky, poškodený ventil či jeho časť, prasknuté tesnenie pod hlavou či samotná hlava. Každé, čo i len najmenšie narušenie bežného kompresného tlaku nás tak núti držať plynový pedál bližšie k podlahe.

Riadiaca jednotka:

Pokiaľ začne haprovať vedúca, je zle. Aj keď sa možno nejedná o nejaký zásadný problém, riadiaca jednotka zaznamenáva merania rôznych čidiel a senzorov a na základe nich upravuje chod motora. Často je však najväčšou neznámou, ktorý z týchto senzorov zadáva nepresné informácie. Pôvod problému môže pomôcť nájsť diagnostika ale nie vždy sa jej to musí podariť.

Zle zatvorená nádrž:

Aj keď si mnohí z vás myslia že sa jedná o banalitu, štatistika jasne preukázala, že tejto chyby sa dopúšťa až 17% motoristov. Palivo sa zo zle uzatvorenej nádrže najmä v teplom počasí nenápadne odparuje a jeho spotreba sa tým môže o nejaké to malé percento navýšiť. Dávajte na to pozor 🙂

Pozri si náš e-shop:

Foto obrazy

Fotoobraz Ken Block 43

Zanechaj nám svoj e-mail a buď vždy informovaný o aktuálnych novinkách: