Zadretý motor patrí k častým poruchám, ku ktorým dochádza najmä z dôvodu zanedbania pravidelnej starostlivosti oň. Väčšina prípadov končí fatálnym zlyhaním pohonnej jednotky, do opravy ktorej sa už neoplatí viac investovať. V skratke povedané – oprava motora by stála viac, ako kúpa auta podobnej kategórie. Čo robiť, aby takáto situácia nenastala? Nezanedbávajte tieto tri dôležité faktory a váš motor bude v bezpečí.

Preventívna ochrana pozostáva z troch dôležitých bodov: dostatočné mazanie, dostatočné chladenie a ochrana pred mechanickým poškodením. Preto možno hovoriť o pravidelnej údržbe vozidla, ale aj kontrole množstva a stavu prevádzkových kvapalín.

Motorový olej

Motorový olej je alfou aj omegou správneho a hladkého chodu agregátu, preto pravidelnú kontrolu jeho hladiny a tiež interval výmeny skutočne netreba podceňovať. Okrem jeho primárnej funkcie premazávania pohyblivých častí slúži aj ako chladiaca kvapalina a prípade jeho nedostatku hrozí rýchle prehrievanie vnútorných komponentov motora ako kľuka, ojnice, valce či samotné piesty. To však neplatí len pri úplnej absencii motorového oleja, ale rovnako už aj pri jeho zníženej hladine. V dnešnej dobe autá požierajúce olej už vychádzajú z továrne, takže pravidelná kontrola sa netýka len majiteľov starších áut. Fráza „kto maže – ten ide“ sa týka každého použivateľa motorového vozidla.

Chladiaca kvapalina

Nedostatok chladiacej kvapaliny má vplyv na zvýšenú teplotu motora – kto by to povedal že? Taktiež ale pracuje ruka v ruke s olejom a pri jej absencii či už nedostatku sa vlastnosti motorového maziva prudko zhoršujú. Dochádza k takzvanému pripekaniu, čo znamená, že úzke olejové kanáliky, ktoré za bežných okolností slúžia na chladenie olejom sa stávajú nepriechodnými. Do niektorých častí motora sa tak nedostane potrebný olej, následkom čoho sa opäť pohyblivým častiam nedostáva potrebné mazanie a chladenie.

Pokiaľ pri bežnej jazde spozoruješ, že niečo s teplotou prevádzkových kvapalín nie je úplne v poriadku, radšej vozidlo odstav na krajnicu a pokús sa identifikovať problém. Občas môže ísť napríklad o nefunkčný ventilátor chladenia alebo termostat. Nemusíš za každých okolností bez kontroly dolievať liter oleja a pokračovať v jazde.

Vonkajší vplyv

Nie každému problému sa dokážeme vyhnúť a rovnako to platí aj v tomto prípade. Samozrejme len pokiaľ do otvoru pre dolievanie oleja nehodíš hrsť štrku, lebo kamarát povedal že to bude mať viac koní a nižšiu spotrebu. Hoci s tou spotrebou je to pravda, pretože už nebudeš musieť tankovať, do motora sa môže dostať nežiadúci predmet, ktorý ho pri práci poškodí. Aj keď nejde o časté prípady, no stáva sa to. Zväčša ide o pochybenie pri domácich opravách, kedy sa do vnútornej časti hlavy, prípadne priamo do valca dostanú matice, bity, podložky a podobné záležitosti.

Pozri si náš e-shop:

Foto obrazy

Fotoobraz Ken Block 43

Zanechaj nám svoj e-mail a buď vždy informovaný o aktuálnych novinkách:

ZADRETÝ MOTOR: 3 hlavné príčiny, prečo sa ti to môže stať

Zadretý motor patrí k častým poruchám, ku ktorým dochádza najmä z dôvodu zanedbania pravidelnej starostlivosti oň. Väčšina prípadov končí fatálnym zlyhaním pohonnej jednotky, do opravy ktorej sa už neoplatí viac investovať. V skratke povedané – oprava motora by stála viac, ako kúpa auta podobnej kategórie. Čo robiť, aby takáto situácia nenastala? Nezanedbávajte tieto tri dôležité faktory a váš motor bude v bezpečí.

Preventívna ochrana pozostáva z troch dôležitých bodov: dostatočné mazanie, dostatočné chladenie a ochrana pred mechanickým poškodením. Preto možno hovoriť o pravidelnej údržbe vozidla, ale aj kontrole množstva a stavu prevádzkových kvapalín.

Motorový olej

Motorový olej je alfou aj omegou správneho a hladkého chodu agregátu, preto pravidelnú kontrolu jeho hladiny a tiež interval výmeny skutočne netreba podceňovať. Okrem jeho primárnej funkcie premazávania pohyblivých častí slúži aj ako chladiaca kvapalina a prípade jeho nedostatku hrozí rýchle prehrievanie vnútorných komponentov motora ako kľuka, ojnice, valce či samotné piesty. To však neplatí len pri úplnej absencii motorového oleja, ale rovnako už aj pri jeho zníženej hladine. V dnešnej dobe autá požierajúce olej už vychádzajú z továrne, takže pravidelná kontrola sa netýka len majiteľov starších áut. Fráza „kto maže – ten ide“ sa týka každého použivateľa motorového vozidla.

Chladiaca kvapalina

Nedostatok chladiacej kvapaliny má vplyv na zvýšenú teplotu motora – kto by to povedal že? Taktiež ale pracuje ruka v ruke s olejom a pri jej absencii či už nedostatku sa vlastnosti motorového maziva prudko zhoršujú. Dochádza k takzvanému pripekaniu, čo znamená, že úzke olejové kanáliky, ktoré za bežných okolností slúžia na chladenie olejom sa stávajú nepriechodnými. Do niektorých častí motora sa tak nedostane potrebný olej, následkom čoho sa opäť pohyblivým častiam nedostáva potrebné mazanie a chladenie.

Pokiaľ pri bežnej jazde spozoruješ, že niečo s teplotou prevádzkových kvapalín nie je úplne v poriadku, radšej vozidlo odstav na krajnicu a pokús sa identifikovať problém. Občas môže ísť napríklad o nefunkčný ventilátor chladenia alebo termostat. Nemusíš za každých okolností bez kontroly dolievať liter oleja a pokračovať v jazde.

Vonkajší vplyv

Nie každému problému sa dokážeme vyhnúť a rovnako to platí aj v tomto prípade. Samozrejme len pokiaľ do otvoru pre dolievanie oleja nehodíš hrsť štrku, lebo kamarát povedal že to bude mať viac koní a nižšiu spotrebu. Hoci s tou spotrebou je to pravda, pretože už nebudeš musieť tankovať, do motora sa môže dostať nežiadúci predmet, ktorý ho pri práci poškodí. Aj keď nejde o časté prípady, no stáva sa to. Zväčša ide o pochybenie pri domácich opravách, kedy sa do vnútornej časti hlavy, prípadne priamo do valca dostanú matice, bity, podložky a podobné záležitosti.

Pozri si náš e-shop:

Foto obrazy

Fotoobraz Ken Block 43

Zanechaj nám svoj e-mail a buď vždy informovaný o aktuálnych novinkách: